Hur många stretch-poäng får din undervisning?

Idag har vi konfererat om relationen mellan digital kompetens/MIK och de centrala dimensionerna i stretchad kunskap, som ju tar utgångspunkt i att använda digital teknik för att fördjupa elevers kunskap med centralt innehåll i LGR 11/GY 11 som utgångspunkt. Relationerna är tydliga men skillnader finns också på så vis att dimensionerna sträcker sig bortom verktyget. Den digitala tekniken är ju ett medel, inte ett mål i sig.

Ambitionen är att erbjuda ett ramverk där dimensionerna bryts ned i poängbaserade listor att använda sig av vid nästkommande lektionsplanering. På så vis blir det aldrig ett mastodontjobb att ta sig ett steg närmare stretchad kunskap, utan snarare ett enda litet steg. Modellen vi bygger skall du som lärare alltså kunna använda direkt i morgon, samtidigt som det ger dig en kostym att ytterligare växa i under lång tid framöver. Visst låter det spännande?

Helena skriver

Vi har kommit en bit längre i tankarna runt boken. Jag tror att vi hittat en bra struktur och jag upplever det som att vi är överens om vad som är viktigast. Jag gillar våra samtal när Håkan försöker förklara de upplevelser jag har av min undervisning med forskning han läst. Det är otroligt utvecklande att på riktigt få vrida och vända på föreställningar, upplevelser och tankar.

Tack för läslistan Håkan,  jag har läst igenom de flesta artiklarna och skummat avhandlingarna. Så bra det är att du är så bra på att leta rätt på akademiska texter som passar.  Det ska bli så himla kul att få genomföra  detta projekt