Boksläpp på novemberlovet och veckobrev har premiär

Hej vänner,

Bland annat tack vare Er hjälp har vi nu skrivit om hela boken Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik. Vi frågade ju er om hjälp att fylla i en enkät för en tid sedan. Om era förväntningar och förhoppningar på boken. Den hjälpte oss (kanske mest Håkan) att få en tydligare bild över målgruppen. Redigeringarna har varit omfattande, och nu är de klara. Vi är väldigt nöjda. Vi och vårt bokförlag siktar på utgivning under vecka 44.

Veckobrev
Boken är ju en bok helt utan apptips. Den vill peka på ett förhållningssätt istället som kan leda till djupare kunskaper hos eleverna. När vi genomförde enkäten upptäckte vi dock att det ändå finns ett behov av korta, enkla tips som handlar om appar eller andra mer konkreta sätt att använda datorn på. Därför har vi startat ett veckobrev med just sådana tips. Det kommer ut på onsdagar med start 12 augusti 2015. Du klickar på den här länken alternativt fyller i formuläret i menyn ute till höger för att gå med.

Men bloggen då? 
Vi kommer lägga våra tips i veckobrevet. Det är ett bra sätt att nå varandra via e-mail. Vi hoppas nämligen på feedback från er också och en kontinuerlig dialog om digitalisering. Här på bloggen kommer vi lägga ut information om boken och kommande föreläsningar och andra aktiviteter som berör verksamheten Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik.

Så, sätt igång – Gå med i veckobrevet nu! På onsdag kommer första numret med tips på app för smarta repetitioner.

Tips: Digitalt berättande stärker lärandet

Dagens tips handlar om digitalt berättande, så kallat storytellling. Kort sagt går det ut på att eleven får bearbeta inhämtad information i en annan form. Exempelvis skulle det kunna vara i form av en egengjord serietidningshistoria eller ett bildspel. Kanske är berättandet byggt längs en slinga med landmärken med information. Metoden gör att eleven måste reflektera över det centrala innehållet i det hen lärt sig och koka ner det i en historia med en början, mitt och ett slut. Dessutom kan eleven väva in sin personliga touch på berättelsen, vilket gör det kreativt. Digitalt berättande kan behandla många olika saker, exempelvis:

  • Skapa en virtuell rundtur på en  historisk plats
  • Gör en resa genom människokroppen
  • Simulera hur atomklyvning går till
  • Skapa en intervju med en historisk person
  • Visa hur ett händelseförlopp gått till
  • Illustrera hur olika personer upplever svåra saker, exempelvis rasism eller mobbing.

Verktygen
Det finns en uppsjö av verktyg för att skapa digitala historier. För dator nämner vi särskilt gärna Pixton Comic Maker och ThingLink, båda webbaserade.  På Pixton loggar du in, skapar karaktärer som är anpassningsbara, lägg till pratbubblor och gör handlingssekvenser enkelt. Allt genom några enkla klick. Klassens verk samlas tillgängligt på en och samma sida så att alla kan titta. På ThingLink loggar du in och lägger upp bild materialet. Bilden gör eleven sedan interaktiv – exempelvis kan ljudklipp spelas upp när vissa delar av bilden blir klickad på, delar kan zoomas in och klick kan leda till vidare information på ny sida. Kanske du gör en resa genom kroppen och låter eleven berätta om kroppsdelar med en berättarröst när vissa delar zoomas in? Eller varför inte låta eleverna berätta om olika länder när de zoomas in i deras geografiberättelse? Till historierna kan det vara bra att använda bilder. På Wikipedia Commons finns en uppsjö Creative Commons-licensierade bilder att använda, liksom på Flickr.
 
P.S som en bonus, se gärna till att eleverna kan dela sina berättelser både med varandra och omvärlden. Varför inte lägga ut dem på en klassblogg? 

boksommar

Nyss hemkommen från ett “bok-internat” är jag mer taggad än någonsin för att skriva klart boken. Vi har äntligen hittat vem vi skriver för och jag tror att vi närmar oss en bra och lämplig ton i boken. Stundtals har vi hållit ett för högtravande akademiskt språk  och bokens olika kapitel har inte riktigt “talat med varandra” på det där sättet som vi egentligen vill. Vi brinner ju för mötet mellan teori och praktik och mötet mellan forskaren och läraren. Under senare delen av våren har vi dessutom bytt förlag av lika anledningar och nu är avtal påskrivna och inskickade till Gothia fortbildning där boken kommer ut i slutet av hösten. Vår deadline för manus är nu 7:e augusti så detta manus kommer få hänga på stränder, husvagnar, sommarställen och också ses sig om en sväng i Visby under Almedalsveckan. Den bok som nu ligger i vårt arbetsminne är en mycket bättre bok än den vi lämnade in i vintras bl.a. tack vare er som tog er tid att fylla i vår läsarenkät. Tack och glad sommar tills vi ses igen.

Bra böcker tar tid

Det kommer en del frågor om hur det går med boken Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik. Vi – Håkan och Helena – har ju varit ute och presenterat bokens innehåll en del och vi kommer fortsättningsvis också göra det, exempelvis på Framtidens Läromedel.

Det innebär att innehållet i boken är spikat, och det är konstaterat att det håller. De fyra aspekterna Motivation, Reflektion, Målorientering och Socialt lärande inrymmer möjligheter till fördjupad kunskapsbildning med IT och vi är stolta över att kunna bidra till enkla men kraftfulla förändringar att göra i klassrummet redan samma dag boken slås ihop.

Vi är nu i en andra redigeringsomgång i texten. Dels är det alltid svårt stilistiskt att vara två författare, dels tar stora delar av boken utgångspunkt i Håkans avhandling. Den vetenskapliga texten har ju ett formspråk som inte alltid lämpar sig i bokform. Den behöver därför formas om och vi ser framför oss ÄNNU tydligare budskap tack vare att lite akademisk yvighet putsas bort från kanterna.

Så, vi är lite sena med boken. Men den kommer bli bra, och vi förstår när vi är ute och pratar om huvudbudskapet att det är intressant och ger bra tankar för nuvarande eller kommande satsningar på IT i skolan. Håll ut, i höst kan du räkna med att få läsa den.

manus inlämnat

Igår kväll skickades manuset in till vårt bokförlag Natur och kultur. Tänk att vi faktiskt fick ihop det! Det har varit en otroligt utvecklande, jobbig, utmanande, härlig och spännande process. Vi är båda stolta över att vi lyckats göra detta tillsammans på riktigt så att det inte blev en tudelad bok.

Nu väntar granskning och allt sån’t där som förlag gör så bra och sen….i maj kommer boken ut!

bok

En bok om datorer i skolan utan ett enda app-tips

Lejonparten av boken Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik är nu faktiskt klar. Idag färdigställer jag ett kapitel om IT i skolan som stimulerar reflektion hos eleven. Som vanligt blandas mer teoretiska aspekter med skolnära och realistiska exempel.

Vi har deadline på vårt manus 10 februari. Jag räknar med att vi håller det. Nu återstår att slutställa två kapitel som är lite tufsiga i sin form. Sedan inlämning. Jag ser fram mot det. Inte för att “bli av” med projektet, utan för att jag de senaste dagarna verkligen inser att forskningen och praktiken behöver komma nära när det gäller IT i skolan. Det är vår förhoppning att boken skall bidra till detta.

Vad händer när boken är klar? Ett enkelt svar är: Det vet vi inte. Vi vet så mycket att den ges ut på Natur & Kultur och att den finns med i vårens katalog över böcker. Vi hoppas också att vår bok ska göra skillnad. Vi vill gärna nå ut till er lärare, rektorer och skolhuvudmän med vårt budskap om Digitalisering som lyfter skolan. Troligen kommer den här bloggen att formas om i samma stund som boken är utgiven till att bli en resursbank och/eller diskussionsplattform kopplad till boken. Det är ju trots allt en bok om IT som inte nämner en enda app! Appar kommer och går – tipsen gör sig inte riktigt i bokform. Bloggen kan hållas mer levande.

parallellskrivande

Idag sitter vi båda och skriver. Jag på min vanliga plats i första stora fåtöljen på vänster sida på Nacka Forums bibliotek, Håkan på sitt kontor i Jönköping. Nu gäller det att vi inte jobbar i samma delade dokument samtidigt… men jag tror att vi löst det. Vi hörs lite via meddelande på twitter och en kort avstämning per telefon har vi hunnit med också. Vi har snackat ihop oss om vad som ska vara klart till på måndag då vi har arbetsmöte inbokat i Norrköping (lika lång resa för oss båda). Det lutar nog åt att vi får klart del 1 då och sen ska den där lite mer praktiskt orienterade del 2 tas tag i med hårdhandskarna….

Om det är utvecklande att skriva bok?  Jag har nog aldrig utmanat mig professionellt någon gång förut och men utmaningar följer ju oftast utveckling…vi får hoppas att det är så denna gång också.

Julov – plats i huvudet för boken

Jag (Helena) brukar ju hävda att jag är en av de lärarna som hinner med mitt jobb på den tiden jag har till mitt förfogande men även jag har arbetsminnet fullt av betyg och bedömningar i december för att sedan fylla på med julmat och julklappar. Därför är det nu så fantastiskt skönt att helt få ägna tid åt boken och skrivandet. Jag går in i någon slags bubbla och tillåter mig att ha boken framme i huvudet hela tiden.  Sitter just nu på Nacka Forums bibliotek (som vanligt) för att få lite ro att arbeta ostört. Just idag är det läsande av Håkans text står på programmet, igår var det skriva lite om digital kompetens. Imorgon hoppas jag att jag ska skriva lite själv igen även om det är det jag fasar för mest….utvecklande men som vanligt med sådant som befinner sig utanför komfortzonen…inte helt enkelt…

Jag kom och tänka på att jag, när jag intervjuades av Emil Jansson och Jörgen Florheden i deras podradio Plugget 2.0, välkomnade input om boken.

Länk till pod-radioprogrammet där jag bl.a. pratar om boken.

Länk till Plugget 2.0:

Så…har du något du vill delge oss, lämna en kommentar här är du snäll.

Kunskapskapitel växer fram så sakteliga

Så sakteliga formas ett kapitel om kunskap och kunskapssyn, parallellt med att Helena researchar och skriver lärarkapitel. Innehållet vägs mot de tidigare presenterade perspektiven på kunskap. Det är viktigt i en sådan här bok att inte peka på att ett perspektiv är rätt eller fel. Mycket av datordiskussionen idag utgår ju från ett konstruktivistiskt perspektiv. Hela satsningen på en-till-en i Maine genomfördes utifrån Seymore Paperts idéer, som ju är tongivande när det gäller datorer ur ett konstruktivistiskt perspektiv.

Perspektiv på lärande måste istället ses utifrån vad man vill åstadkomma. Olika perspektiv sätter ljuset på olika saker i en och samma helhet. Här gäller det att inte bli dogmatisk. Jag tror vi klarar grejen.

att skriva är att läsa

När jag skriver sitter jag på Nacka Forums bibliotek, har en skön blandning av jazz och blues i öronen och försöker skriva…

Vi skriver boken tillsammans, Håkan och jag, och det betyder ju at även jag måste skriva…Jag skriver mest blogg i vanliga fall och är van att få tycka vad jag vill utan att få kommentarer om just något annat än att någon tycker annorlunda. Nu skriver vi dock en bok som bottnar i forskning vilket gör att skrivandet, även om det tar sitt ursprung i vad jag tycker, vad jag upplever och i mina erfarenheter från mitt klassrum, ser lite annorlunda ut. Under de timmarna jag avsatt till skrivande idag läser jag de flesta. Idag har jag bl.a. plöjt Annika Liljas doktorsavhandling om förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. När jag ibland får tillfälle att prata om hur man ska lyckas med sin 1:1-klass brukar jag alltid hänvisa just till att de förtroendefulla relationerna mellan lärare och elev gör allt enklare, roligare och bättre.

Annars då? Hur går det med skrivandet? Håkan har haft lite paus ifrån skrivandet till förmån för en massa föreläsningar och har mest fungerat som sparringpartner till mig men envisa rykten säger att han ska börja på allvar med boken i veckan som kommer. Det ser jag verkligen framemot. Det är häftigt att läsa hans text och på komma med synpunkter och instick i den.

Vi håller också på att titta och tänka lite på hur man som läsare lättast kan ta till sig vår bok. Hur kan vi som författare stötta själva läsandet? Kanske gör vi instuderings/diskussionsfrågor? Kanske en introduktionsfilm? Vi vill ju så gärna att digitaliseringen ska lyfta skolan. För övrigt är det just det som är titeln på boken, som kommer i maj:

“Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik”