Fingersättning viktigt att träna

I många skolor har varje elev varsin dator och Skolverket pekar i sina förslag till nationell IT-strategi på önskemål om att samtliga skolor skall erbjuda ett digitalt verktyg till alla elever inom tre år. I en sådan skola förväntas eleven skriva den absoluta merparten av sina texter på tangentbord. Vi menar att det är viktigt att lära eleverna en korrekt fingersättning vid textproduktion när tangentbord introduceras.

Fingersättning ger kognitiv och fysisk avlastning

Ett viktigt skäl är att få upp hastigheten och flytet i skriften. När det tar tid att ägna sig åt pekfingervalsen är det lätt att eleven tappar bort sig i tanken och inte hinner skriva klart sitt alster innan tanken har flugit sin kos. En korrekt fingersättning gör att eleven inte behöver växla fokus för blicken mellan tangentbordet och skärmen. Detta är en vinst särskilt för de elever som har svårigheter med distraktioner. Genom en korrekt fingersättning och därmed snabbare skrift ges ökade möjligheter att hålla fokus på uppgiften som ligger framför dem.

En korrekt fingersättning blir med träning också en automatiserad vana. Med andra ord behöver inte kognitiv kraft ägnas åt att pricka rätt tangenter utan kan istället helt ägnas åt uppgiften. Det här är energibesparande och ökar uthålligheten i skrivandet hos eleven. Tänk exempelvis vad besvärande det skulle vara om du, när du kör bil, behövde tänka efter och titta efter hur du skall hantera växelspaken varje gång du kommer till en korsning. När det beteendet är automatiserat kan du istället ägna din kognitiva förmåga åt annat som att läsa av trafiken etcetera. Visst kan du göra båda sakerna samtidigt (och det gör du i början när du kör bil), men då blir du också tröttare. På samma sätt är det med att skriva på tangentbord. En korrekt fingersättning som ger garanterade resultat på skärmen ger kognitiv kraft över till viktigare saker, nämligen undervisningens innehåll.

Dessutom skall vi inte bortse från de ergonomiska fördelarna med en korrekt fingersättning. I och med en ökad mängd arbete vid datorer, ofta laptops, blir det också allt viktigare att sätta fokus på ergonomin. Med en korrekt fingersättning minskar belastning på handleder och nacken tar mindre stryk (eftersom blicken inte behöver vandra mellan tangentbord och skärm). Axlar får sig också en törn av en felaktig fingersättning.

Träna

Vi menar alltså att fingersättning bör tränas i skolan. Alla elever bör göra det så snart dator med tangentbord introduceras. Kanske kan det ske i skolan några minuter varje dag eller hemma som en läxa. Med hjälp av datorn kan träning ske med dessa hjälpmedel:

Filmer och frågor till boken

Hej i sommarvärmen!

Behöver du något att läsa? Eller har du redan läst vår bok och tänker att det skulle vara kul att ha en läsecirkel runt den på din arbetsplats?

Vi har tagit fram filmer samt diskussionsfrågor till vart och ett av bokens kapitel. Du hittar dem här på vår hemsida, snyggt och prydligt sorterade under rubriken Digitalisering som lyfter skolan där alla kapitel fått varsin undersida.

Vill du istället ha ett häfte med en sida per kapitel och där länk och QR-kod till filmerna finns samt frågorna så finns det att ladda ner här:

Ett häfte med frågor till boken digitalisering som lyfter skolan

pdf

filmklappa

Sex nya filmer om Digitalisering som lyfter skolan

Hej på er!

Det rullar på snabbt här. Nu har vi ytterligare sex filmer klara om Digitalisering som lyfter skolan. Var och en relaterad till ett kapitel i boken. Vi har två kvar att producera. Om någon vecka eller två dyker de upp under respektive kapitels meny här på sidan, men redan nu kan du kika på dem om du har lust. Varsågod :-).

Yta och djup

IT i svensk skola – en tillbakablick

Risker

Målorientering

Reflektion

Socialt lärande

P.S Nyfiken på mer? Boken finns på Bokus.

Foto: tanjila via Foter.com / CC BY

En första film – digitalisering som lyfter skolan

Hej på er i försommarvärmen.

Bakom kulisserna händer det minsann saker! Vi håller som bäst på att arbeta om webben och skapar filmstöd till Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik. Tanken är att du skall kunna få en introduktion till boken via en kort film och också få tillgång till ett stödmaterial i form av diskussionsfrågor för de som läser boken tillsammans i exempelvis ett arbetslag. Eftersom boken är fri från appar kompletterar vi så småningom sidan med apptips som relaterar till respektive kapitel i boken. Vi hoppas att vara klara med allt detta under sommaren.

Nu är i alla fall en av våra stödfilmer klara. Håll till godo, ett litet smakprov till dig!

att leva som man lär

I torsdags kväll var Håkan och jag inbjudna av LR:s studerandeförening i Örebro för att prata om ”Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik”. Denna gång var vi tvungna att lösa det på ett annorlunda sätt för att få till det.

Jag var där i salen och Håkan var med på länk via Skype. Det är klart att det alltid är att föredra att vara på plats båda två, det blir ett bättre möte med publiken då. Men det här var iallafall mycket bättre än att inte ha med Håkan alls.

Vi skriver om just detta, att plocka in experter till klassrummet via länk, i vårt kapitel om socialt lärande. Det var intressant att prova det så här i föreläsningsform också.

Tråkigt för mig dock som inte fick chans att träffa honom och prata lite strunt också.

orebro

På gång

Kanske undrar ni varför vi inte skriver så frekvent här längre? Ja, förmodligen mest för att bloggdelen av sidan mest var tänkt som en blogg om hur det är att skriva en bok tillsammans och boken är ju klar…

Nåväl, vi gör saker tillsammans fortfarande, i veckan var vi i Borås och pratade för och med några lärare där. Det var trevligt och gav mersmak. Vi har fler föreläsningar inbokade och dessutom planerar vi en utveckling av just den här sidan. Vi hoppas kunna lägga upp filmstöd till läsningen av boken samt tips på verktyg som kan användas för att stärka de olika komponenterna (motivation, målorientering, reflektion och socialt lärande) som vi beskriver i boken.

Vill du redan nu ta del av våra tips så finns det ett veckobrev här på sidan att anmäla sig till. Välkommen.

/Helena och Håkan

Bokrelease – Digitalisering som lyfter skolan

Och så, plötsligt finns vår bok till försäljning. Vi är stolta och förtjusta men förstås lite pirriga för att höra hur den tas emot.

Vi vill gärna fira detta med er som på ett eller annat sätt följt arbetet eller som bara har sett fram mot boken.

Kom på vår bokrelease med glöggmingel på Gothia Fortbildnings förlag den 3/12 kl 17-19. Anmälan i formuläret nedan. Antalet platser är begränsat på grund av lokalen, men än finns det plats. Först till kvarn :-)

Välkommen!

Exklusiva ex av Digitalisering som lyfter skolan på Skolforum

digitalisering_som_lyfter_skolanHej vänner,

hoppas ni är sugna på att läsa om stretchad kunskap – den fördjupade kunskap som uppstår när teori möter praktik på bästa sätt i fråga om IT i skolan.

Vår bok är nu skickad på tryck och kommer i mitten av november. Vi kommer dock ha 10  exklusiva exemplar med oss till Skolforum. Vill du lägga vantarna på något av dem? Kom dit och prata med oss vetja! Ytterligare ett fåtal vara tillgängliga via förlaget för de som har myror i brallan.

För den som kan stilla sig har Bokus en möjlighet att bevaka boken så att du får ett mail så fort den kommer ut i handeln. Vi kommer också ha en release för boken någonstans i mitten-slutet av november. Så fort vi har exakt leveransdatum spikar vi också datumet till det officiella boksläppet.

Boken är nu formgiven

Hej alla, Roligt med rapporter kring att ni väntar på boken. Jag kan nu meddela att boken är formgiven och det ser riktigt stilig ut. Ett bra bokomslag är också klart. Gothia Fortbildning jobbar på riktigt proffsigt och snabbt. Boken kommer bli på 175 sidor. Tidplanen håller än så länge och vi räknar med att ha den i handen under vecka 44. På återhörande!