att skriva är att läsa

När jag skriver sitter jag på Nacka Forums bibliotek, har en skön blandning av jazz och blues i öronen och försöker skriva…

Vi skriver boken tillsammans, Håkan och jag, och det betyder ju at även jag måste skriva…Jag skriver mest blogg i vanliga fall och är van att få tycka vad jag vill utan att få kommentarer om just något annat än att någon tycker annorlunda. Nu skriver vi dock en bok som bottnar i forskning vilket gör att skrivandet, även om det tar sitt ursprung i vad jag tycker, vad jag upplever och i mina erfarenheter från mitt klassrum, ser lite annorlunda ut. Under de timmarna jag avsatt till skrivande idag läser jag de flesta. Idag har jag bl.a. plöjt Annika Liljas doktorsavhandling om förtroendefulla relationer mellan lärare och elev. När jag ibland får tillfälle att prata om hur man ska lyckas med sin 1:1-klass brukar jag alltid hänvisa just till att de förtroendefulla relationerna mellan lärare och elev gör allt enklare, roligare och bättre.

Annars då? Hur går det med skrivandet? Håkan har haft lite paus ifrån skrivandet till förmån för en massa föreläsningar och har mest fungerat som sparringpartner till mig men envisa rykten säger att han ska börja på allvar med boken i veckan som kommer. Det ser jag verkligen framemot. Det är häftigt att läsa hans text och på komma med synpunkter och instick i den.

Vi håller också på att titta och tänka lite på hur man som läsare lättast kan ta till sig vår bok. Hur kan vi som författare stötta själva läsandet? Kanske gör vi instuderings/diskussionsfrågor? Kanske en introduktionsfilm? Vi vill ju så gärna att digitaliseringen ska lyfta skolan. För övrigt är det just det som är titeln på boken, som kommer i maj:

”Digitalisering som lyfter skolan – teori möter praktik”

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.